Jooga ja nuorenapysymisen taito

 

Joogien salaisuus

Noin viisikymmenvuotiaana ihmisen aistit alkavat huonontua ja solut rappeutua. Muisti heikkenee ja tietty rappeutuminen alkaa. Joidenkin ihmisten kohdalla tämä rappeutuminen edistyy hyvin nopeasti, menetetään paljon soluja ja muisti huononee. Joidenkin toisten kohdalla rappeutuminen tapahtuu hyvin hitaasti. Tiedemiehet yrittävät löytää syyn siihen miksi joku on 95-vuotiaana täysin pirteä, fyysisesti terve, vahva ja elinvoimainen, kun taas joissakin toisissa vanheneminen on edennyt äärimmäisen pitkälle ja he ovat hyvin vanhan näköisiä. Jotakin 95-vuotiasta voisi luulla 65-vuotiaaksi. Toiset taas näyttävät hyvin vanhoilta. Miksi on näin paljon eroja?

Tiedemiehet  arvelevat että vanhenemiseen on kenties geneettinen syy. Entisajan joogit, jotka noudattivat joogan elämäntapaa, eivät näyttäneet kovin vanhoilta. Ja jotkut näyttivät vielä 95-vuotiaina 30-vuotiailta.Ei vain 65-vuotiaalta mieheltä, vaan 30-vuotiaalta nuorukaiselta. Miksi näin? Ei voida sanoa tämän johtuvan pelkästään geneettisistä syistä. Olisiko niin että ne joilla on hyvät geenit, ryhtyisivät joogeiksi? Enpä usko.

Miksi nämä joogit ovat kehittäneet pitkän eliniän ja jotkut heistä elävät 100 tai 200 vuotta? He ovat keskeyttäneet vanhenemisprosessin kehonsa soluissa. Ja tiedätkö mikä on heidän nuoruutensa salaisuus? He asettavat mielensä Ikuiseen. He tekevät syvää, puhdasta sadhanaa (meditaatiota) monta tuntia päivässä, ei vain puoli tuntia aamulla ja illalla. He käyttävät tarpeeksi aikaa mennäkseen syvemmille tasoille, ja siellä mieli hiljenee, ja kehoon erittyy erilaisia hormoneja, erilaisia kemikaaleja. Niitä erittyy kun mieli on hiljentynyt: jumalaisen autuuden nektari, jota sanotaan amritaksi, virtaa käpyrauhasesta koko kehon läpi, ja se muuttaa kaikkien sisäeritysrauhasten toiminnan. Ne alkavat toimia eri värähtelytasolla. Ne eivät virtaa näin (Baba näyttää käsillään suurta aaltoliikettä), vaan näin (näyttää pientä liikettä), hyvin hitaalla, hyvin harmonisella taajuudella.

Mitä tapahtuu tälle ihmiselle? Hän ei ole itse asiassa vanhentunut tuona aikana, koska mieli on ollut pysähtyneessä tilassa. Kaikki aivojen ja kehon epäpuhtaudet ovat hävinneet kokonaan.

Syömisen taito

Sellaiset joogit elävät terveellisesti. He paastoavat paljon ja puhdistavat kehoaan, eivät syö huonosti sulavia ruokia, sillä 95 % sairauksista johtuu huonosta ruoansulatuksesta. Huono ruoansulatus aiheuttaa puutostiloja kehossa ja synnyttää  toksiineja. Kun ihminen syö huonosti sulavaa ruokaa tai ruokaa jossa on liikaa sokeria, liian paljon haitallisia aineita, liian raskasta ruokaa tai huonosti sulavaa ruokaa, vaikuttaa se fysiologiaan. Mutta tulisi syödä harmoniassa henkisen mielentilansa kanssa eikä syödä koskaan liikaa – ylensyönti on sairauden syy – ei tule syödä liikaa eikä liian vähän.

Liiallinen paastoaminen ja liian vähän syöminen aiheuttavat myös sairauksia. Nälässä oleminen ei ole terveellistä keholle.Ylensyöminen on keholle myös hyvin rasittavaa. On paras syödä vain 3 tai 4 ruokalajia kerrallaan ja syödä kohtuudella.  Ei tule syödä liikaa: kun vatsa on pullollaan vielä tunnin parin päästä, kun istut meditoimaan,  se häiritsee mieltäsi. Ja ei vain mielesi vaan koko systeemisi kärsii tästä ruoansulatusongelmasta: se yrittää tehdä parhaansa: veri menee tiettyyn paikkaan, koko keho yrittää selviytyä kaikesta tästä. Paras on syödä vain sen verran mitä keho voi sulattaa mukavasti. Parasta on jättää vatsa  puolilleen. Kun vatsassa on myös tyhjää tilaa, ruoansulatus toimii paremmin. Ja kun olet taas nälkäinen, syöt, kun olet väsynyt, menet nukkumaan.

Saata kehosi luonnolliseen rytmiin. Syö täysipitoista terveellistä ruokaa jossa on paljon pranaa, elinvoimaa, sellaisina annoksina kuin kehosi voi helposti sulattaa. Tee kehostasi hienosyinen, puhdas, terve, vahva, elinvoimainen ja aktiivinen. Entisajan joogit lisäsivät fyysistä terveyttään mielensä hiljentämisen kautta ja tuomalla amritaa kehoonsa, ja jos tämä halutaan tehdä, tulee keho ja mieli saattaa harmoniseen tilaan. Ja se tapahtuu kaikkien joogan harjoitusten kautta, joista puhuimme.*) Ja pelkästään nämä harjoitukset  poistavat kaikki sairaudet ja taipumukset, stressit ja kehon liikarasittumisen, ja keho voi oikein hyvin.

Kehon pH-arvon merkitys

Keho tulisi myös pitää pH-arvoltaan emäksisenä, ei happamana. Happamuus aiheuttaa kihtiä ja monia muita ongelmia. Pidä keho emäksisenä oikean ruokavalion, hienosyisten ajatusten ja oikean liikunnan kautta. Kun syöt kevyesti ja teet näitä harjoituksia ja pidät kehosi pH-arvon emäksisenä, toksiinit poistuvat kehostasi luonnollisella tavalla. Ja sen luonnollisena seurauksena nousee mieleen hienosyisiä ajatuksia ja sadhanastasi tulee hyvä. Nämä ovat fyysisen terveyden avaimia oikean biopsykologian ja hyvän sadhanan kehittämiseksi.

Nykyajan yhteiskunnasta löytyy vain harvoja ihmisiä, joiden terveys on erittäin hyvä ja joilla ei ole kehon ylihappamuus-ongelmaa. Se johtuu siitä että ruokavaliossa on niin paljon happamuutta aiheuttavia aineita, ja nykyajan ihminen on hyvin stressattu; ylensyöminen on kansallinen ongelma (USA:ssa), jopa kansainvälinen ongelma.

Ylipaino-ongelma ja hapan pH

Kun on ongelmia painon kanssa - jos tuntee olevansa ylipainoinen, mutta ei pysty pudottamaan painoa, vaikka ei syö -  johtuu se siitä että kehon pH-arvo on hapan eikä paino putoa happamessa tilassa. Happaman tilan kehossa aiheuttaa stressaantunut ajattelu, stressi ja liikarasittuminen, masentuneet ajatukset, ylensyöminen, liikunnan puute ja happamuutta aiheuttavan ruoan syöminen, runsaan sokerin käyttö, liha, jopa maito ja maitotuotteet voivat synnyttää happamuutta.**)

Hapan pH ja ruoansulatus

On olemassa ristiriitaisia käsityksiä siitä mikä ravintoaine aiheuttaa happaman reaktion, mikä emäksisen, mutta se riippuu yksilöstä ja hänen ruoansulatuskyvystään. Jos jokin ruoka on jollekin huonosti sulavaa, se voi aiheuttaa happaman reaktion, koska kehoon erittyy paljon happoja ruokaa sulattamaan. Tai jos kyseessä on ylensyöminen, tilanne on sama. Jopa kaikkein paraskin ruoka aiheuttaa liikaa syötynä happaman reaktion.

Jos olet sairas, ruoastasi tulisi 70-80 % olla emäksisen reaktion aiheuttavaa ja sinun tulisi noudattaa kaikkia yllämainittuja ohjeita. Jos et ole sairas, syö kuitenkin enemmän emäksisen kuin happaman reaktion aiheuttavaa ruokaa ja vältä ylensyömistä. En tarkoita että sinun pitäisi nähdä nälkää. Syö pieniä määriä kerrallaan. Älä rasita kehoa äärimmäisyyksillä.

Varhainen Alzheimer

Oikeat ruokailutottumukset ovat yksi pitkän iän salaisuuksista, koska väärät syömistavat aiheuttavat sen, että aivoihin alkaa kerääntyä kuona-ainetta, eräänlaista plakkia. Jopa 30-40-vuotiaalle sitä voi tapahtua, se on kuin maksaisit syömisestäsi jälkikäteen. Syö nyt, maksa myöhemmin. Plakkia alkaa kertyä aivoihin, se on eräänlaista tahmeata liimaa aivoissa, ja sitä muodostuu aivosoluihin, ensiksi hiukkasen ja vähitellen yhä enemmän. Ja kun plakkia on kertynyt tarpeeksi, siitä tulee niin painavaa, että se rikkoo solun seinämän ja tuhoaa solun. Ja tämän seurauksena muisti heikkenee, kun tätä toksiinia kertyy aivoihin. Se on solun epäpuhtautta, solukuonaa. Jos et halua solukuonaa, sinun täytyy puhdistautua silloin tällöin. Solukuona aiheuttaa rappeutumista, ja aivosolut ovat kaikkein alttiimpia solukuonan vaikutukselle.

Monilla ihmisillä on biologinen puolustusmekanismi tätä kuonaa vastaan joka ajaa sen pois. Ihminen erittää joitakin kemikaaleja jotka liuottavat liiman ja se huuhtoutuu pois. Mutta joillakin tätä kemikaalia ei ole, ja he ovat alttiita varhaiselle Alzheimerin taudille. Niiden, joilla on tämä biologinen puute, täytyy pitäytyä tiukan emäksisessä ruokavaliossa vuosikausia. Heidän täytyy tehdä sopivia harjoituksia ja syödä paljon antioksidantteja, tällä tavoin tämä sairaus voidaan pitää hallinnassa. Tiedemiehet tulevat pian kehittämään nuo aivoja puhdistavat puuttuvat kemikaalit.

Itse asiassa ei mene pitkään ennen kuin ymmärretään koko vanhenemisprosessi. On olemassa lajeja, jotka vanhenevat ja lajeja jotka eivät vanhene. Vanheneminen antaa joitakin biologisia etuja. Siitä on etua nuorelle rodulle, joka haluaa lisätä populaatiotaan jotta se ei kuolisi. Mutta enemmistörodulle se on haitta.

(Otteita Anandamurtin puheesta)

*)  Puheen alkuosassa joka ei ole tässä artikkelissa mukana, puhuttiin joogan eri harjoitusten tärkeydestä. Näitä ovat vähintään kahdesti päivässä tehtävä meditaatio, päivittäiset asanat eli joogaliikkeet, tandava eli miehille tarkoitettu voimakastempoinen tanssi, kaoshikii, erityisesti naisille tarkoitettu tanssi sekä kiirtan, henkinen laulu ja tanssi, joka yhdistää mielen, kehon ja sydämen henkisesti.

**) Joogan ruokavalio: Kaikkein paras ruoka on sellaista mikä on hyvää sekä keholle että mielelle. Joogan mukaan siihen luetaan  mm. kasvikset (paitsi sipuli ja sienet), hedelmät, marjat, vilja ja palkokasvit, maitotuotteet. Huonointa ruokaa tässä mielessä ovat mm. liha, kala, kanamunat, sipuli, sienet, huumaavat ja piristävät aineet, kahvi ja musta tee yli 3 kupillista päivässä, ylivoimakkaat mausteet, homeinen, pilaantunut ruoka.